واریته ی ژنتیکی مرتبط با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 صرفنظر از مقدار BMI

3 اکتبر 2018- به گفته محققان، افراد لاغری که دارای یک واریته ی ژنی خاص هستند، در معرض خطر قابل توجهی برای ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند .دیابت نوع 2 معمولا با چاقی مرتبط است، اما ژنتیک نیز می تواند همانند استرس و سابقه خانوادگی، بر خطر ابتلای فرد به دیابت نوع 2 تاثیر گذارد.
یک تیم ازمحققان دانشکده ی بهداشت عمومی جهان در دانشگاه کارولینای شمالی درChapel Hill  در گزارشی اعلام کرد که فاکتور رونویسی  TCF7L2 یا the Transcription Factor-7 like 2 gene بدون توجه به شاخص توده بدنی (BMI)افراد با دیابت نوع 2 ارتباط دارد. پیش از این محققان به ارتباط این ژن با دیابت نوع 2 اشاره کرده بودند. محققان معتقدند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد حامل این ژن که دارای اضافه وزن نیستند، می تواند افزایش یابد.
در این تحقیق، اطلاعات بهداشتی بیش از 9000 بزرگسال آمریکایی اسپانیایی تبار 21 تا 76 ساله بررسی شد.محققان وجود ژن TCF7L2 را در شرکت کنندگان بررسی و BMI آنها را ثبت کردند.
این بررسی ها نشان داد میزان شیوع دیابت نوع 2، مستقل از BMI، در میان کسانی که دارای این ژن بودند، افزایش چشمگیری دارد. این در افراد میان سال و افراد بالغی که در اواخر سنین بزرگسالی(حدود 65 سال) قرار داشتند، مشاهده می شد.
پروفسور North افزود: نتیجه ی مهم دیگر در این مطالعه این است که جمعیت های ناهمگونی مانند اسپانیایی ها، که دارای اجدادی از آمریکا، اروپا و آفریقا هستند، دارای ژنتیک متفاوتی می باشند.همانطور که ما همچنان به ابداع ابتکاراتی در مورد درمانهای اختصاصی برای هر بیمار نیازمندیم، باید اطمینان حاصل کنیم که نیازهای همه ی جمعیتها را در نظر گرفته ایم. یافته های این تحقیق در مجله BMC Obesity منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/oct/genetic-variant-linked-to-type-2-diabetes-risk-irrespective-of-bmi-94039870.html